JAYS Group AB tillträder tidigare offentliggjort förvärv av CLINT® Digital för att etablera koncernens framtidssatsning inom streamat ljud via multimedia och smarta högtalare

Regulatoriskt Pressmeddelande 28e februari 2019

JAYS Group AB (publ) tillträder förvärvet av det prisbelönta danska audio- och multimedia högtalarvarumärket CLINT® Digital. Varumärket CLINT® har varit en av pionjärerna bland de skandinaviska leverantörerna av trådlösa och uppkopplade högtalarsystem för hemmet med design samt multiroom funktionalitet, och är strategiskt viktigt för JAYS framtida satsning inom Audio- & Sound-området inklusive smarta högtalare. CLINT® Digital kommer att integreras och ingå i JAYS Group AB från och med den 1 mars 2019.

JAYS Groups satsning inom högtalarsystem och smarta högtalare kommer ledas av grundaren för CLINT® Digital Brian Larsen, tillsammans med produktutvecklingschef René Larsen och product designer & creative manager Phillip Bodum. CLINT® Digital organisation kommer att ansvara för att vidareutveckla och uppgradera det innevarande sortimentet till senaste branschstandard med bl.a. Google Assistant, Amazon Alexa och Apple Airplay 2 samt att skapa fortsatt tillväxt för CLINT® Digital. JAYS Group har för avsikt att utveckla nuvarande produktprogram till att även innehålla nya teknologier, smarta och röststyrda högtalare inom trådlösa, portabla och uppkopplade högtalarsystem.

CLINT® Digitals verksamhet inklusive IPR rättigheter, verktyg och lager kommer att integreras i JAYS Group AB (publ) per den 1 mars 2019. JAYS har erlagt en fast köpeskilling om 750 000 SEK, och säljaren EET och JAYS har kommit överens om att utveckla distribution och försäljning av vissa produkter via EET Group’s försäljnings- och distributionskanaler, samtidigt som JAYS övertar vidareutvecklingen CLINT® Digital´s produktportfölj. JAYS prognostiserar att försäljningen av koncernens högtalarsystem kommer uppgå till 9 – 18 MSEK per år under perioden 2019 – 2020, med ett positivt EBITDA resultat. JAYS bedömer att det finns en stor framtida tillväxtpotential baserat på CLINT® Digitals framtida uppgraderade produktportfölj som koncernen planerar att lansera under 2019.

CLINT® Digital - som genom åren har vunnit många prestigefyllda globala utmärkelser, bland annat IF Design Awards, Red Dot Awards, Good Design Awards mfl – kommer utgöra basen i Jays Groups framtidssatsning inom streamat ljud via multimedia och smarta högtalare. ”Genom att kombinera varumärkets DNA och klassiska designspråk med den kompetens inom Audio & Sound, marknadsföring och försäljning som finns på JAYS Group, är jag övertygad om att vi kommer att kunna ta CLINT® till nästa nivå inom kategorin smarta högtalare och uppkopplade audio produkter. Det finns en outnyttjad potential i CLINT® Digital som vi är övertygade att teamet kan utveckla och lyfta betydligt kommande år inom Jays koncernen” säger Brian Larsen, grundare av CLINT® Digital.

JAYS Group bedömer att CLINT® Digital kommer erbjuda en fantastisk grund för koncernens satsning inom smarta och röststyrda högtalare samt högtalarsystem. Grunden till CLINT® Digitals framgångar har varit ett starkt fokus på det nordiska arvet och varumärkets ”less-is-more” koncept. ”CLINT® Digitals varumärke och design stämmer väl in i JAYS Groups nuvarande varumärkeskoncept samt framtidssatsning, och stärker vår ambition att skapa en mera komplett koncern inom Audio & Sound, Smart Connectivity samt det mobila området. Vi ser fram emot partnerskapet med EET Group, och att vidareutveckla CLINT’s varumärke och produktportfölj tillsammans med de två grundarna Brian Larsen och Rene Larsen samt den erkända Produktdesigner & Creative Director Phillip Bodum” säger Henrik Andersson, CEO på Jays Group AB.

Samtliga kund- och leverantörskontakter kommer övergå till Jays Group, och vid eventuella frågor avseende produkter- och affärsrelaterade frågor som rör CLINT® Digital, kontakta:
Brian Larsen Commercial Director
Email: bla@clintdigital.com

Rådgivare:
Advokatfirman Vinge KB har agerat Jays Groups legala rådgivare i samband med förvärvet av CLINT® Digital.

För mer generell information om transaktionen, kontakta:
Henrik Andersson VD

Denna information är sådan som Jays Group AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades för offentliggörande den 28 februari 2019 kl. 08:30

Om CLINT®
CLINT® Digital är ett prisbelönt, innovativt och framåtriktat varumärke från Danmark för audio och multiroom streaming. CLINT vänder sig till den den växande digitala och designorienterade globala publiken.

Produktutbudet är till stor del utvecklat och designat i Danmark och fokuserar starkt på den nordiska designen och den enkla funktionaliteten. CLINT® skapar digitala produkter som inkluderar toppmodern teknik, sofistikerad design och användarvänlighet för alla.

No wires – No Cables – No Hassle

Om JAYS Group AB
Jays Group grundades 2006 med en vision att alla skall ges möjligheten att uppleva bra ljud och sofistikerad design. Koncernen utvecklar, producerar och marknadsför egna varumärken och produkter inom ”Audio & Sound” och “Smart Mobility” för utvalda marknader globalt och online. Jays Group har idag verksamhet i Sverige, Danmark, Tyskland, Hongkong, Kina och i Thailand, där även bolagets egna tillverkning inom Smart Mobility är lokaliserad.

Koncernen har under 2018 expanderat Inom ”Smart Mobility” området genom förvärvet av Krusell koncernen, som designar och tillverkar mobila tillbehör, väskor och skal av högsta kvalitet. Inom ”Audio & Sound” området kommer det senaste förvärvet av det prisbelönta danska audio varumärket CLINT® Digital vara strategiskt viktigt för att etablera koncernens framtidssatsning inom streamat ljud via multimedia och smarta högtalare.

I slutet av 2017 tillkännagav Jays Group den nya koncernstrategin med målet att årligen omsätta 200 MSEK vid utgången av 2019 och cirka 300 MSEK vid utgången av treårsperioden 2018-2020. Jays koncernens vision och tillväxtstrategi bygger på stark organisk tillväxt med lönsamhet i kombination med förvärvsdriven tillväxt inom ljudsegmentet och andra nära relaterade produkter och tjänster inom konsumentelektronik samt smart connectivity och mobila produkter.

Jays Group AB (publ) är noterad på Nasdaq First North. Certifierad rådgivare är Mangold Fondkommission AB. Engelbrektsplan 2, 114 34 Stockholm, tel. 08-503 015 50, e-post: CA@mangold.se.