JAYS Group AB förvärvar det prisbelönta danska audio varumärket CLINT® Digital för att etablera koncernens framtidssatsning inom streamat ljud via multimedia och smarta högtalare.

Regulatoriskt Pressmeddelande 21a februari 2019

JAYS Group AB (publ) har tecknat ett bindande avtal om förvärv av det prisbelönta danska audio- och multimedia högtalarvarumärket CLINT® Digital. Varumärket CLINT® har varit en av pionjärerna bland de skandinaviska leverantörerna av trådlösa och uppkopplade högtalarsystem för hemmet med design och multiroom funktionalitet. CLINT® Digital kommer att integreras och ingå i JAYS Group AB från och med den 1 mars 2019.

JAYS Group AB kommer etablera ett kontor i Danmark för koncernens satsning inom högtalarsystem och smarta högtalare. CLINT® Digital organisation kommer att ansvara för att vidareutveckla nuvarande produktportfölj inom högtalarsystem och skapa fortsatt tillväxt för CLINT® varumärket. JAYS Group har för avsikt att utveckla nuvarande produktprogram till att även innehålla nya teknologier, smarta och röststyrda högtalare inom trådlösa, portabla och uppkopplade högtalarsystem. Teamet kommer att ledas av den ursprungliga grundaren för CLINT® Digital, Brian Larsen tillsammans med produktutvecklingschef René Larsen och product designer & creative manager Phillip Bodum. Samtliga i teamet har gedigna kunskaper och erfarenhet avseende den globala marknaden för audio, ljud, livsstilsprodukter samt högtalarsystem.

Tillträde för affären är planerat till den 28 februari 2019, då CLINT® Digital´s verksamhet inklusive IPR rättigheter, verktyg och lager kommer att övertas av JAYS Group AB (publ). Den fasta köpeskillingen uppgår till 750 000 SEK, och säljaren EET och JAYS har kommit överens om att utveckla distribution och försäljning av vissa produkter via EET Group’s försäljnings- och distributionskanaler, samtidigt som JAYS övertar vidareutvecklingen CLINT® Digital´s produktportfölj. JAYS prognostiserar att försäljningen av koncernens högtalarsystem kommer uppgå till 9 – 18 MSEK per år under perioden 2019 – 2020, med ett positivt EBITDA resultat. JAYS bedömer att det finns en stor framtida tillväxtpotential baserat på CLINT® Digital´s framtida uppgraderade produktportfölj, som koncernen planerar att lansera under kvartal 3 2019.

Säljaren EET Group A/S, är en av Europas största IT-distributörer med verksamhet i mer än 25 europeiska länder. Under de fem år som EET Group har haft CLINT® Digital i sin ägo har bolaget tagit CLINT® från att vara ett nystartat varumärke till ett väletablerat högtalarmärke. EET Group har nyligen tagit beslut om att intensifiera och fokusera arbetet på att expandera distributionen i Norden till fler försäljningskanaler inom både Audio-Video, Hifi-butiker, telekom och livsstilsbutiker. ”CLINT® Digital’s resa har precis börjat och EET är väldigt nöjda att kunna lämna över bolaget till en ny stark ägare i form av JAYS Group. Genom affären säkerställer vi att varumärket och produktportföljen kan fortsätta att utvecklas i hög takt, vilket är grunden för EET och JAYS framtida partnerskap. Båda parter ser stora möjligheter till flera intressanta samarbeten i framtiden” säger Søren Drewsen VD på EET Group A/S.

CLINT® Digital - som genom åren har vunnit många prestigefyllda globala utmärkelser, bland annat IF Design Awards, Red Dot Awards, Good Design Awards mfl – kommer tillsammans med Jays Group påbörja arbetet med att uppgradera det innevarande sortimentet till senaste branschstandard med bl.a. Google Assistant, Amazon Alexa och Apple Airplay 2. ”Genom att kombinera varumärkets DNA och klassiska designspråk med den kompetens inom audio & sound, marknadsföring och försäljning som finns på JAYS Group, är jag övertygad om att vi kommer att kunna ta CLINT® till nästa nivå inom kategorin smarta högtalare och uppkopplade audio produkter” säger Brian Larsen, grundare av CLINT®  Digital.

JAYS Group bedömer att CLINT® Digital kommer erbjuda en fantastisk grund för koncernens satsning inom smarta och röststyrda högtalare samt högtalarsystem. Grunden till CLINT® Digital´s framgångar har varit ett starkt fokus på det nordiska arvet och varumärkets ”less-is-more” koncept. ”Förvärvet av CLINT® stämmer väl in i JAYS Group´s kommunicerade tillväxtstrategi och vår framtida ambition att skapa en stark koncern inom audio, smart connectivity samt de mobila området. Vi ser både fram emot att stärka vårt partnerskap med EET Group och att vidareutveckla CLINT’s varumärke och produktportfölj tillsammans med de två grundarna Brian Larsen och Rene Larsen samt den erkända Produktdesigner & Creative Director Phillip Bodum” säger Henrik Andersson, CEO på Jays Group AB.

Samtliga kund- och leverantörskontakter kommer övergå till den nya ägaren, som kan kontaktas vid eventuella frågor kring transaktionen eller avseende andra affärsrelaterade frågor som rör CLINT® Digital.

Rådgivare:
Advokatfirman Vinge KB har agerat Jays Groups legala rådgivare i samband med förvärvet av CLINT® Digital.

För mer information, kontakta:
Henrik Andersson, VD Jays Group AB

Denna information är sådan som Jays Group AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades för offentliggörande den 21a februari 2019 kl. 08:30.

Om CLINT®
CLINT® Digital är ett prisbelönt, innovativt och framåtriktat varumärke från Danmark för audio och multiroom streaming. CLINT vänder sig till den den växande digitala och designorienterade globala publiken.

Produktutbudet är till stor del utvecklat och designat i Danmark och fokuserar starkt på den nordiska designen och den enkla funktionaliteten. CLINT® skapar digitala produkter som inkluderar toppmodern teknik, sofistikerad design och användarvänlighet för alla.

No wires – No Cables – No Hassle

Om JAYS Group AB
Jays Group AB är ett börsnoterat bolag på Nasdaq First North. Det grundades 2006 med en vision att alla borde ha möjlighet att uppleva bra ljud och design. Koncernen har nyligen expanderat till ”Smart Mobility” med förvärvet av Krusell koncernen. Krusell designar och tillverkar mobila tillbehör av hög kvalitet sedan 1991.

Jays Group kommer alltid fokusera på både teknik och design för att bidra till att utveckla marknaden och användarupplevelsen. Med en direkt koppling till vårt svenska arv, lägger vi grunden för vår designfilosofi genom en blandning av funktionalitet och stil. Genom att fokusera på rena linjer och modern nordisk design använder vi minimalism för att uppnå förträfflighet. Varken mer eller mindre. För att förbättra din livsstil är våra produkter utformade för att uttrycka de grundläggande mänskliga värden som vi alla längtar efter i våra liv - enkelhet, skönhet, kvalitet. Den perfekta balansen. Eller som vi säger på svenska, "Lagom".

Jays koncernens vision och tillväxtstrategi bygger på stark organisk tillväxt med lönsamhet i kombination med förvärvsdriven tillväxt inom ljudsegmentet och andra nära relaterade produkter och tjänster inom konsumentelektronik som smart connectivity och mobila produkter. I slutet av 2017 tillkännagav Jays Group den nya koncernstrategin med målet att årligen omsätta 200 MSEK vid utgången av 2019 och cirka 300 MSEK vid utgången av treårsperioden 2018-2020. Jays Group har idag kontor i Sverige, Tyskland, Hongkong, Kina och i Thailand, där även bolagets egna tillverkning inom Smart Mobility ��r lokaliserad.

Jays Group AB (publ) är noterad på Nasdaq First North. Certifierad rådgivare är Mangold Fondkommission AB. Engelbrektsplan 2, 114 34 Stockholm, tel. 08-503 015 50, e-post: CA@mangold.se.

Om EET Europarts
EET Group är Europas ledande distributör inom server-, dator- och skrivardelar, lagring och nätverk, mobila delar och tillbehör, konsumentelektronik, övervakning och säkerhet, professionell AV & digital skyltning, POS elektronik och autodokument med tillhörande logistiska tjänster.

EET Group grundades 1986 och har idag 28 försäljningskontor i 25 länder i Europa under varumärket EET Europarts.

EET Group representerar ett brett utbud av ledande varumärken, bland annat: HP Inc., Hewlett Packard Enterprise, Lenovo, MicroConnect, MicroBattery, Ubiquiti Networks, HP Procurve, Cisco, Synology, Qnap, B & O Play, Loewe, Kensington, Tado, Apple, eSTUFF, Incipio, Griffin, MicroSpareparts Mobile, Axis, Hikvision, Bosch, MicroView, Milestone, NEC, Philips, EPSON, VivoLink, Airtame, Zebra, Honeywell, Star Micronics, Datalogic, Datamax och många fler.

EET Group huvudkontor ligger i Birkerød strax norr om Köpenhamn, och är moderbolag för samtliga EET Europarts försäljningsenheter. Huvudkontoret är ryggraden i organisationen och tillhandahåller alla backoffice funktioner inom: Corporate Management, Finance, Marketing, IT, WEB- och ERP-utveckling, Logistik, Produktledning och Inköp.

Gruppen sysselsätter över 575 anställda, tjänar mer än 43.000 återförsäljare och hanterar mer än 1.100.000 leveranser per år.