JAYS lanserar sin första ”tysta” hörlur

Generell pressrelease

Svenska livsstilsvarumärket och hörlurstillverkaren JAYS lanserar sin första produkt i den nya q-serien. Den första produkten som lanseras är q-Seven Wireless, en over-ear hörlur med aktiv brusreducering. q-Seven är utvecklad för att introudcera ANC teknologi till en ny yngre konsument. Med fokus på hög komfort och brusreducering i vardagen är målsättningen att skapa möjligheter för en tyst plats i en stimmig storstadsmiljö.

Målet med nya q-Seven är att introducera ANC till en ny målgrupp i ett nytt sammanhang. ”ANC hörlurar är nästan synonymt med affärsresenärer och flyg. Målet med q-Seven är att introducera och göra ANC-tekniken tillgänglig för en yngre konsument som mestadels vistas i en storstadsmiljö. Med q-Seven vill vi sätta ANC i en ny kontext där vi ger vår målgrupp möjligheten att använda brusreduceringens egenskaper för att på så sätt skapa en tyst plats i den annars stökiga storstadsmiljön” säger Fredrik Sjölander Business Development på Jays Headphones.

En av de viktigaste egenskaperna hos en ANC hörlur vid sidan av brusreduceringen är komforten. ”När man använder en ANC hörlur använder man den ofta under längre period. Många gånger även utan musik eller ljud. För att under utvecklingsprocessen säkerställa komforten, har mycket tid lagts på att hitta ”rätt” tryck och tjocklek på ear-padsen. Vår målsättning är att man ska kunna ha på sig våra q-Seven under en hel dag utan att man tänker på att de är där” fortsätter Fredrik Sjölander.

Tillsammans med produktkategorin True Wireless är ANC den kategori bland hörlurar som växer snabbast. ”Vi ser en stor potential här. Marknaden växer snabbt och för att kunna nå vår målgrupp har det varit viktigt att kunna ta fram en produkt som både levererar på bra funktion, komfort och samtidigt har ett överkomligt pris. Det är något som vi nu också levererar på” säger Henrik Andersson, CEO på Northbaze Group.

q-Seven Wireless kommer finnas tillgänglig i butik och online från och med november.

Detaljer och funktioner för q-Seven Wireless:

•  30 timmar batteritid
  •  20 timmar batteritid (ANC-läge)
  •  Röststyrning, Siri och Google Assistant
  •  Bluetooth 5.0
  •  Hear Through-funktion
  •  Inbyggd mikrofon
  •  Förvaringspåse och ljudkabel ingår

q-Seven Wireless MSRP
SEK 1499
USD 149
EUR 149
GBP 129

Henrik Andersson, verkställande direktör
E-mail: henrik@jaysheadphones.com

Om Northbaze Group AB
Northbaze Group grundades 2006 med en vision att alla skall ha möjlighet att uppleva bra ljud och sofistikerad design. Koncernen utvecklar, producerar och marknadsför egna varumärken och produkter inom ”Audio & Sound” och “Smart Mobility” för utvalda marknader globalt och online. Det egenutvecklade produktsortimentet marknadsförs under varumärken som Jays Headphones, Jays Speakers, Clint Audio, Clint Digital, Krusell, Pagalli, Walk on Water och KAVAJ. Koncernen utvecklar och tillverkar även produkter för andra välrenommerade varumärken på OEM basis. Northbaze Group har idag verksamhet i Sverige, Danmark, Tyskland, Hongkong och i Thailand, där även bolagets egna tillverkning inom Smart Mobility är lokaliserad.

Inom ”Audio & Sound” området, där Jays Headphones ingår, förvärvade koncernen 2019 det prisbelönta danska audio varumärket CLINT® Digital i syfte att etablera koncernens framtidssatsning inom streamat ljud via multimedia och smarta högtalare. Koncernen expanderade 2018 inom ”Smart Mobility” området genom förvärvet av Krusell, som designar och tillverkar mobila tillbehör, väskor och skal av högsta kvalitet. Det tyska ehandelsföretaget KAVAJ förvärvades och integrerades under april 2019 i syfte att förstärka koncernens online-närvaro genom framförallt Amazon och andra marknadsplatser online.

I slutet av 2017 tillkännagav Northbaze Group sin nya koncern- och tillväxtstrategi som bygger på en stark organisk tillväxt med lönsamhet i kombination med förvärvsdriven tillväxt inom ljudsegmentet och andra nära relaterade produkter och tjänster inom konsumentelektronik samt smart connectivity och mobila produkter. Northbaze Group har för avsikt att genomföra flertalet förvärv under kommande år i syfte att diversifiera och bygga en stark koncern med tydligt fokus på långsiktig tillväxt under lönsamhet.

Northbaze koncernens långsiktiga årliga finansiella mål är att ha en årlig tillväxt om 20 procent med en samtidig lönsamhet om minst 10 procent EBITDA och en soliditet överstigande 30 procent. Koncernen har som målsättning att öka andelen av omsättningen inom B2C samt online med cirka 10% per år under kommande tre års period, samtidigt som erbjudandet via befintliga marknadskanaler inom retail förstärks. Koncernen kommer ej lämna löpande detaljerade prognoser, utan verksamheten kommer helt styras mot bolagets långsiktiga finansiella mål.

Northbaze Group AB (publ) är noterad på Nasdaq First North Growth Market. Certifierad Adviser är Redeye AB med e-postadress certifiedadviser@redeye.se och telefonnummer 08-121 576 90.